19 Eylül 2015 Cumartesi

ERZURUM

Erzurum
Yolculuğumuz Cuma akşamı 19.20 uçağı ile başladı. Uçağımız 20 dakika rötar yaptı.

Anadolu Jet Uçmayan Kalmasın :)
kampanyalı bilet aldık. riskli biraz önceden almak ama fiyat uygun olunca değerlendirelim istedik.
ilk kez anadolujet ile uçtum :)

Ankara - Erzurum  1saat 20 dakika kadar sürüyor.
Erzurum Havalimanından  merkeze ulaşım ise  çok kolay ve uygun fiyatlı (kişi başı 3,5 tl )
Öğretmenevinde kaldık.

Otobüste öğretmenevini sorduğumuz kişile, o durakta ineceklerini söylediler ve çok yardımcı olup bize öğretmenevi kapısına kadar eşlik ettiler.
2 üniversite öğrencisi arkadaş...yemek konusunda tavsiyede bulundu hemen erzurumda okuyan arkadaş ..Koç Cağ kebap ve Hünerlieller (mantısı çok güzelmiş)

Öğretmenevine eşyalarımızı bıraktık ve hemen şehri keşfe çıktık.

Önce Yakutiye Medresesi

Yakutiye Medresesi

Medresenin içinde odaların kapı üstlerinde o  odada hangi dersin işlendiğini belirten simgeler bulunmakta.

kırlangıç tavan

keşkül

fincan zarfları

Şelale :)

Rüstem Paşa Bedesteni- Kervansarayı (Rustem Pasha Kervansaray)
Taşhan
 Kanuni’nin  Damadı Rüstem Paşa tarafından yaptırılan bu han şimdilerde çarşı olarak kullanılmakta. Oltu taşı, erzurum opal i satılıyor.
Pazar günleri de açık! Biz pazar günü kapalı olacağını düşündük ve yolda sorduğumuz bir iki kişi de kapalı dedi o yüzden cumartesi sabah Kars' a çıkmadan uğrayıp hediye tespih aldık aşağıdaki dükkandan...
Rus taşı oltu taşı taklidi olarak satılmakta ve çoğu turist bu şekilde kandırlmaktaymış.
biz oltu taşı aldık...taşhan da dükkanına rus taşı girmeyen 2 dükkan bulunmaktaymış. biz o iki dükkanın birinden aldık:)

yüzüğümdeki erzurum opal taşı...hesapladık yaklaşık 4 yıl olmuş bana hediye edileli.

oltu taşı tespih

Lala Mustafa Paşa Camii

Lala Mustafa Paşa Camisi Mimar Sinan'ın Eseri olarak liste ve tezekerelerde yer almaktaymış. Restorasyonda içini göremedik. Hemen yakutiye medresesinin arka tarafında yer almaktadır.

oğluşumuzun dükkanı :))

Böyle olur Erzurum otobüs durakları:)))
soğuk memleketin sıcak bekleme alanı:))

Sabah kahvaltı sonrası Taşhan ardından kiraladığımız araç ile Kars'a yola çıktık. Yol üzerinde Sarıkamış'a uğradık. Katherinanın Av köşküne bakış attık...Çobandede köprüsü, Palandöken dağlarını fotoğrafladım. Aras nehri eşliğinde çok güzel bir yolculuktu. Yol tuzlama etkisiyle bölge bölge çukurlarla kaplıydı. bozuk satıh levhaları ile karşılaştık. Kars-Ani Harabeleri arası yolda minik çukurlar oldukça fazlaydı. Bir yandan da yama yapılmaktaydı asfaltla :))
Tuzun yola verdiği zararı  yaşayarak bir kez daha hissettik :)

Palandöken Dağı
Erzurum'a 10 km mesafede...karlı dağlarrrr

Pasinler kalesi

vee altından aras nehrinin aktığı yedi gözlü 1297 yılında yapılmış taş köprü
çok etkileyici bir köprü..çok beğendim...

vee Sarıkamış - Kars- Ani Harabeleri (Ermenistan Sınırı)

Kars başlığında bir sonraki yazıda anlatacağım oraları da...

Kiraladığımız araç.. fiat doblo...başta onaylamadık aracı..alternatif aradık ama güven vermedi baktığımız yerler.. sonuç olarak doblo yu tercih etmek durumunda kaldık..ticari araç,konforlu değil-çabuk radar a düşer gibi durumlar var...firma çok önemli olduğu için bu olumsuz gibi görünen durumları göz ardı ettik. aracı kiraladık...
kiralık araçlarla hız yapmama- doğru düzgün yerlere park etme- trafik kurallarına ekstra dikkat etme gibi hassasiyetlerimiz olduğu için yukarıdaki bazı maddeler zaten çok sorun değildi bizim için..

Firma Palandöken Oto kiralama..düzgün bir yer..sorunsuz hallettik işimizi çok şükür.tavsiye ediyoruz
 firmanın web adresi  http://www.palandokenrentacar.com/

ayrıca Erzurum a gittiğimiz akşam saat 22:00 oldu diye aramamıştık firmayı..bu nedenle istediğimiz başka bir aracı kiralayamadık. Keşke arasaydınız dediler.Sizin aklınızda bulunsun geç oldu diye düşünmeyin, şansınızı deneyin :)

ayrıca
tavsiye olarak çok ara sokaklardan seçmeyin firmaları dedi oradaki kurumsal firmalar..zaten bakınca ara sokaklardaki firmalar pek güven vermiyor. ayrıca bazı kurumsal firmalarla da sıkıntı yaşanabiliyor... kurumsal diye çok da güvenmeyin..her şeyi sorgulayın, inceleyin..şartları güzel güzel konuşun...

Atatürk Evi Müzesi
Atatürk'ün Erzurum Kongresi sonrası sekiz arkadaşıyla çalışmalarını sürdürdükleri ve ikamet ettikleri yer.

kıyafetlerin hali, ayakkabı terlik yok.
yokluk zamanları...

fotoğraftaki estetik..eski fotoğrafçıların mahareti

doğuda toplatılan bakımsız yavrulardan bir grup...
toplatılan!!!!  bakımsız !!! yavrular!!!

Kongreye katılan yerler

Eşimin daha önce gittiği Erzurum evlerine birlikte de gittik.

mekanla ilgili tespitlerim şöyle, çayı kahvesi kötü..içerisi güzel döşenmiş..dışarıda oturmak da keyifli..fiyatlar yüksek...
sadece ziyaret 2 tl..bir şey yeme içme durumunuz varsa ziyaret ücretsiz diye belirtilmiş...
kahve 7.5 tl çay 3 tl...Erzurum'da içtiğim en kötü çay burada içtiğim çay idi :)))

Erzurum Evleri

beyaz terlikler..fotoğraf çok etkileyici:)))
takım elbise altı beyaz terlik style :))
herkes giymiş biri hariç..
o kişiyi tebrik ediyorum :))

çayın yanında çoğu yerde limon getiriyorlar.

Erzurum gerçeğini bize hatırlatan tabelalar :))

yol üzerinde gördüğümüz üzerinde bilgi bulunmayan kümbet diyelim :)

ULU Cami

Özellikle kırlangıç kubbesi ve fil ayağı mihrabı görülmeli. Çifte minareli medresenin hemen yanında bulunmaktadır.

kırlangıç kubbe

Erzurum Kalesi

Kaleye Giden yolun sol kısmındaki eski Erzurum evleri

Saat kulesi

Kuleye çıktık. Erzurum manzarasından mahrum kalmadık.

Terezin Nazi kampını anımsattı bana bu geniş avlu...
:(((

kuleye çıkış..kolay değil...yüksek merdivenler...
gençken dinçken bu şekilde gezmek lazım dedik...

Erzurum Kalesi
Tam olarak çifte minareli medresenin tam karşısı. Çamurlu bir yola sahip. Kalenin içinde ilgi çekecek sadece romalılardan kalma saat kulesidir. Tepeye çıkabiliyorsunuz. Bu sayede şehir manzarasını rahatlıkla seyredebilirsiniz. Bunun dışında içeride herhangi birşey yok

Erzurum manzaraları

Çifte Minareli Medrese
Türk tarihi Serhatları ve Anadolu ya uzanan fetihlerin,ve bu yörede yaşayan boyların bilgi hazinesine ulaşmak ziyaretin önemini arttırıyor.
tarihi yerlerin çoğu ic ice...üc kumbetler ve Erzurum kalesi hemen yanlarinda.. Çift başlı kartal motifleri iki minarede birbirinden güzel.. Bir Selçuklu eseri daha. Selçuklu Hükümdarı Alaeddin Keykubat’ın kızı Hüdavent Hatun tarafında 1253 yılında yapıtırılmuştır. Bu yüzden Hatuniye Medresesi olarak da anılır.

Üç Gümbetler
içinde bir tane de Selçuklu Bey’inin mezarının bulunduğu Üç Kümbetler orjinal Selçuklu mimarisinin güzel bir örneği

Erzurum konakları- Evleri

ücretsiz ama sadece hafta içi gezme imkanı varmış...
Haftaiçi ücretsiz gezilebilir yazmalılar!!!!

bu konak bizim komik anılarımız içine dahil oldu..tıpkı istanbul gezimizin birinde gittiğimiz türk dünyası kültür evlerindeki hislerimiz gibi...
konak ı gezmeye başladık..en güzel yeri mutfak kısmı..diğer odaların ise mutfak gibi etkileyici ve düzenli bir hal alması lazım...zamanla olacak gibi..maddiyat önemli neticede..

terekler

kırlangıç tavan

oda tavanındaki işleme

hanımların oturduğu odanın iki kapısı var...neden????

sebebi sesin gitmemesi erkeklerin tarafına...ayna görüntüsü gibi fotoğraftaki hal...2 kapılı oda ilk kez gördüm galiba...

Meşhur nişler...

Kongre Evi

ziyaret edilebilen sadece aşağıdaki oda
orası da zaten yangınlar vs. sonrası yeni yapılmış düzenlenmiş bir oda

Tebrizkapı Kültür Sanat Çarşısı

daha önce eşimin alışveriş yaptığı bir yer kars bakkaliyesi..uğradık bir iki ürün aldık..bozulma ihtimali nedeniyle çok fazla alışveriş yapmadık. yağı lezzetli güzel gelmişti fakat yazdığım sebepten ötürü almamayı tercih ettim.

Kars Bakkaliyesi

civil peyniri ve eski kaşar aldık sadece...

IŞKIN- IŞGIN

aşağıdaki bilgi vikipediden alındı.

Salkım biçimli çiçek durumunu (inflorescence) taşıyan genç sürgünler (sap) yetiştiği yörelerde taze olarak tüketilir. Kivi tadında mayhoş lezzetli sevilen bir sebze olsa da Türkiye'de halk arasında «meyve» olarak da nitelendirilerek muz ve kivi ile kıyaslanıp «Doğu'nun muzu» ya da «kivisi» biçiminde lanse edilir. Yüksek yaylalarda karların erimeye başladığı mevsimde fil kulağı biçimli geniş kaba yaprakların arasından yükselen gövde (çiçek durumu sapı) köylülerce dibinden kesilerek dağlardan şehirlere getirilir ve «ışgıncı» ya da «ışkıncı» denen satıcılar tarafından demet demet pazarda satılır.

Cağ kebabı Tadım mekanımız :))

3 şiş yedim. lavaşları çok güzel..incecik..
çayı çook çok lezzetli..2-3 bardaki içtim sanırım.
yağı bol oluyor şişlerin..belirtirseniz yağsız olsun ya da yağı az olsun diye o şekilde de getiriyorlar.
ben nasıl getirdilerse öyle yedim. bol yağlı :))

aşağıdaki fotoğrafta net görünmeyen ünlü biri..28 cağ yiyen  İzzet Yıldızhan :)
bu rekor denemesini bende yapmak isterdim:)) çok lezzetlidir eminim :)))

bir diğer meşhur adres
Kadayıfçı Muammer Usta

Cağ kebabı yemedik burada fakat görüntüledim...
Cağ kebabı yatay döner diye anlatılıyor hiç bilmeyen -görmeyenlere

Cağ ismi bu şişlerin ismi..Kebabın adı bu şişlerden gelmekte.

kadayıf dolması güzel..ince sarılmış..
fakat ben pek sevmiyorum kadayıf dolmasını...bundan dolayı iki tane fazla geldi :))
çayı da güzeldi..

havalimanına gitmek için erzurum lisesinin önünde bekleyebilirsiniz:))
lisenin tarihi 1889 !!!

Uçağımız  30-40 dakika kadar rötar yaptı diyebiliriz.

uçağa binerken erzurum havalimanından hatıra bir fotoğraf...

Adurrahman Gazi Hz Türbesi - Tortum şelalesi gitmediğimiz gidilesi mekanlar..şelale mevsim nedeniyle gitme planı yapmadığımız bir yer oldu...türbe ise ulaşımı zaman ve araç istediği için gidemediğimiz yer oldu.