20 Nisan 2014 Pazar

Gaziantep

28 Ağustos 2013 Çarşamba

(2013 yaztatili) Gaziantep gezisi

maraştan 17.30 da yola çıkıp antepe akşam olmadan vardık.
eşyalarımızı öğretmenevine bırakıp antep i keşfe çıktık.
öğretmenevinin hemen dibindeki:)) kilisenin önünde de ilk fotoğrafımızı çektirdik.
Kendirli kilisesi öğretmenevi lokali-restaurantı olarak  kullanılıyor. kahvaltı için girip çıktık 2 gün...

antepte 2 gece kaldık.bu zaman diliminde kısa bir kilis turu da yaptık. suriye-halep e de giderdik ama zamanlama hiç uygun değil..kilise bile acaba ortam nasıl diye düşünerek gittik.bundan sonra suriyeye ne zaman nasıl gitme cesaretimiz olur bilemiyorum..Allah yardım etsin  sıkıntıya zulme maruz kalan suriyelilere  mazlumlara ve diğer kardeşlerimize...

(bu dönüş antepten ayrılacağımız sabah kilisenin ön yüzünden bir fotoğraf)

hava hızla karardı ve biz restore edilen bey mahallesine girmiş olduk o esnada..en yakın yer orasıydı. tabelada hasan süzer etnografya müzesi yazmakta...dönüş günü uğrayalım istedim. gittik ama dizi çekimi nedeniyle ziyarete kapalıymış. karagül dizisi için dediler galiba..ismi belki yanlış yazdım...bilmiyorum o diziyi..yaklaşık bir yıldır kapalı dediler.şaşırdım.
böylece pek ziyaret edemedik sayılır müzeyi.

Atatürk nüfusta :)) Bey  mahallesine kayıtlıymış diye okudum araştırma yaparken :)) yarışmalarda falan çıkarsa genel kültür olsun bu da..ne kadar doğru bilmiyorum tabii

Bey mahallesine akşam vakti kısa bir göz attıktan sonra akşam namazı için camiye yöneldik ve ilk kez orada suriyeli mültecilerin-kardeşlerin  barınma sorununu gördük. cami kilitli ..önündeki hasırlarda-halılarda uzanmış adamlar....

biraz endişe ettim. acaba her cami böyle mi..antep karışık mı diye..

genel olarak anadolu da kilitliyorlar..böyle bir durum var maalesef...antepte önceden nasıldı bilmiyorum ama..vakit namazlarında hiçbir sorun yok ama turistik ziyaret babında giden kişi vakit namazına denk gelmezse çoğu camiyi ziyaret edemez.

biz vakit namazları ve o vakitlere yakın ziyaretlerle görebildik bir kısmı...

akşam antep sokaklarında gezmiş olduk...yemek yiyecek yer bulamadık bayramın son günü olması sebebiyle ve vakit ilerlemiş oldu antep için..antepli yemek işini pek geç vakte bırakmıyor çünkü..
böylelikle öğretmenevine döndük.

( bey mahallesi gündüz gözüyle)

ertesi sabah kahvaltı ve ardından antep turumuz başladı...

yolumuzun üstündeki  Şirvani Camiine baktık. kilitliydi kapısı...

cami açık değildi.

bakırcılar ve ben
                                                                           Kale evi

Tarihi Kır kahvesi...mavi masa ve sandalyeleri çok şirindi...

medusa taş evi...
taşları inceleyecek modda değildim..hele de bir çocukla..kırıp dökmek gibi bir riske girmedim...kapısından geri döndük..giriş ücretsiz olsaydı bir iki dakikalığına bakar çıkardım...ama kısacık bir bakış için ücret veremem :))

Naib Hamamından görüntüler :)

Antep Kalesi ve Gaziantep Savunma ve Kahramanlık Panoramik Müzesi

Kalenin köprüsü yıkılmış sanırım..o sebepten ötürü kaleye çıkamadık. müzeye giriş yok dedi oradakiler..ama müzeye giriş var diye yazan olmuş nette. bilemiyorum siz giderseniz isterseniz  bi zorlayın müze işini derim ...

yol üstünde bu mekanı gördük.girsek mi girmesek mi derken...
iyi ki girdik. gördük mekanı dedik.biraz da alışveriş yaptık.

fotoğrafa yansımadı farkındayım. aşağıdaki bakır bir kap falan değil..derinliğin ışıktan ötürü görüntüsü bakır rengine dönük çıkmış...
o bir zeytinyağı deposu..
üzerini camla kapatmışlar..yürüyüp gezip durduk üzerinde...dükkan sahibi :) bilgi verdi bol miktarda..çok ilgili kibar kişilerdi.

dükkanın alt kısmında rutubetli serin bir mekan...buralar şu an böyle dekore edilse de aslında eskiden çok farklı amaçla kullanılıyordur...muhtemelen depo olarak kullanılan mekan burası.

alışverişlerimiz haspir memengiç nar ekşisi ve kahvaltılık zahter..nar ekşisi cam kapta..o kaplar çok hoşuma gitti..nette buldum ve ekledim..paşabahçenin yağlık sirkelik amaçlı üretimi imiş.

zahterin baskın bir tadı yok..çay olarak kullanılan kekik türü zahter değil bu...içindekiler kısmına bakarsanız birçok baharat karışımı bir şey...

haspir  (aspir)
yalancı safran olarak da biliniyormuş..ben bilimiyordum öğrendim..yoğurtlu yemeklerin üzerine yağda yakılıp dökülürmüş..renk verme amaçlı kullanılıyormuş..
aldım bakalım..kullanırım artık :))

ve sevdiğim şişeleeeerrrr :))))

Hışva Han
restorasyonda

Tahtani camiinde vaaz kürsüsü duvara asılı

üstteki budeyri han galiba
                                              alttakinin ismini hatırlayamadım :))

Gümrük Han

Antep işini anlatmak için kullandıkları kasnak ve kumaş :)
 çoook zahmetli ve çook güzel bir sonuç...çook beğendim...

hatıra olması adına küçük işlemelerin yer aldığı keseler alınabilir
                              az biraz danteli olan bu şekilde saklayabilir ve değerlendirebilir..benim çoook olduğu için bu şekilde çerceveletmek düşüncem yok henüz ...tabii her an her şey olabilir :))

Tarihi Yenihan ve içinde Kaleoğlu Mağarası
500 yıllık mağara denmekte...

mağaranın içi çook serindi..hırkayla oturulur ağustos ayı öğle sıcağında...
biz beğendik..oturmak da isterdik ama o.m. ile keyif yapamayacağımız için ve akşamları erken kapandığı için öyle bir imkan ve ihtimal olmadı olamadı...

Alaüddevle Camii restorasyondaydı...Yavuz Sultan Selim in dedesi oluyor kendileri...Dulkadiroğlu Beyliğinin başında...1515 te turnadağ savaşında karşılaşıyor dedetorun...dede yaralanıp kaçıyor diye not almışım cami ile ilgili...isterseniz bir de siz araştırın :))

Zincirli Bedesten  ( imam çağdaş alaüddevle camii ve zincirli bedesten bir üçgenin üç köşesini oluşturuyor..çok yakınlar)
zinicirli bedesten girişi
 ve içi :)
                                                     dikkatinizi çekerim..tipitip sabunu :))

zincirli bedesten den  küçük bir bakır lokumluk aldım...sol aşağıdaki püsküllü olanlardan...

Bakırcılar Çarşısı

ünlü bakırcı meşhur bir bakırcı...bakırcılar çarşısında değil yeri...gittik..ben hatıralık bir şey alacağım için buradan alışveriş yapmadım..ama büyük değerli şeyler almak isterseniz listenize buraya da yer verebilirsiniz.

Buğday Han

Pürsefa Hanı

Gaziantep Mevlevihane Müzesi

Kuran ı Kerimler...

saatler
gelinlik

gaziantep ve kilis tanıtım panoları

Boyacı Camii minaresi
minare taş işlemeli

boyacı camii minaresinin yanı sıra duvara gömülü minberi ile de meşhur. kilitli olduğu için bu camii de :)) camdan içeriyi görebildiğimiz kadarlık kısmıyla yetindik.

Antep in en eski camiii...Ömer C

caminin hocası o.m. ye ikramlarda bulundu..:)
o.m. gofretini yerken....

Antep Evi nde yemek molası
   güzeldi çorba..maraştaki kadar olmasa da...maraşın ekşili çorbasına benzer mantıkta bir çorba olsa gerek..içinde bir sürü malzeme vardı...:)

ezmeli kebap..
                                               közlenmiş domates üstü adana imiş :)

ZEUGMA Müzesi

müze girişinde müze kartımı aldım..geçen yıl almamıştım. eğer çok gezecekseniz...almak mantıklı olabilir bilginiz olsun..kafadan bir hesap yapmanızı tavsiye ederim..ona göre karar verip alırsınız...
aldığınız günden itibaren 1 yıl süre ile geçerli...

çingene kız çok meşhur...ismi kazı ekibinin kendi aralarında çingene kıza benzetip bu şekilde bahsetmelerinden ötürü çingene kız diye kalmış...

mozaikler hayranlık uyandırıyor..büyük bir emek ve sanat var..
kazı alanının orada sergilenirken çalınan mozaikler olmuş hatta halen interpol tarafından aranan mozaikler bile var.
bazı mozaiklerin bilgilendirme panolarında bu şekilde kayıp bilgisi yer alıyor..

çingene kız özel bir alanda sergileniyor..o kadar büyük bir koruma soz konusu ki bi yandan çok komik geldi...bi yandan gizemli...
kapkaranlık bir odada sergileniyor :))

müzeyi çok beğendim..
komik bir hikaye ile de bitireyim..

müzede bir salon var..ama yol geçen hanı gibi bir imajı var...içeride de zeugma ile ilgili hazırlanmış bir film-video gösterimi var...
ben girdim oturdum..zaten ortasında girdim oturdum..daha ne anlatıldığını kavramaya çalışırken yanıma görevli  bayan geldi..ücretli bir gösterimmiş....müze içinde tekrar bir ücret ödeyeceğimi düşünmemiştim..ve hiçbir işaret yok ücretli olduğuna dair..tabii çok güldüm halime...hiç pano-stand yok..gösterimle ilgili bilgi de yok zaten...:)) öyle karambole bi şey..:))

kendisine de söyledim görevlinin o da çok yaşandığını bu durumun, kendilerinin de ilettiğini söyledi ilgililere.. bir stand  bir pano olmalı en azından :))
hala zihnimmde canlanıyor :)))

Meşhur Antep kurulukları :)

biz imam çağdaş ın yanındaki gül aktardan aldık kuru dolmalıkları...kullanıp yorum yaparım..tane sumak biraz antep fıstığı ve biberi aldıklarımız arasında...

Tahmis Kahvesi (yapılış tarihi 1635-38 )
                             tahmis kahvenin dövüldüğü yer anlamına geliyormuş

o.m. uyurken gittik..çok da iyi denk geldi onun uykusuna bu mekan..
mekanın tadını çıkardık
menengiç kahvesi zahter çayı keyfi yaptık
menengiç kahvesini ilk kez içtim. çok beğendim..nasıl yapıldığını da sordum
yarı süt yarı su koyuyorsunuz fincanla ölçüp.
biraz şeker ve bir tatlı kaşığı menengiç kahvesi
bu macun kıvamında bir şey..toz kahveler gibi değil..
fincanı sıcak su ile çalkalayıp pişen kahveyi servis yapıyorsunuz...

zahter çayı da demleme usulu yapılıyor..
bitki çayı sevenler sever...kekik çayına çok yakın tadı var.

Baklavacı  Güllüoğlu

her güllüoğlunda bulunan baklava..antep e gelmeye gerek yok :)))

Bayazhan Kent Müzesi

müzesever o.m. nin müze hali...kulaklıklar kulakta..cihaz beline takılı...az ağlamadı o cihazi orada bırakmamak için..kendisi kumanda olarak bahsetti  cihazdan devamlı :)))
ağlaması zekeriya ustada katmer meke için oturduğumuzda verdikleri lolipop la son buldu..o derece ağladı

Şirehan

kız doğuran kuymak...erkek doğuran oğlak yer
                                                      düğünler

Zekeriya Usta da katmer keyfi

o kadar güzel misafir ettiler ilgilendiler ki...çok memnun kaldık..fotoğrafa poz vermeyen (bayazhan daki kulaklıkları sayıklamaktan anın tadını çıkaramayan) çocuğun bile gönlünü yaptı  ilgilenen amca-beyefendi...

o.m. de krizi aştı bu sayede...huzurla katmer keyfi de yaptık...
okurlar mı bu satırları bilemem ama sağolsunlar :)

ve gelelim imam çağdaşa

meşhur lahmacunları

alinazik
patlıcan kebap

antepliler elleriyle beslediler
                                                           acılı  ezme
                                                  imam çağdaş baklavalarından bir demet :))
                                         çok güzeldi..güllüoğlunu tatmıştık..açık ara imam çağdaş önde
imam çağdaş ı çok beğendim...tavsiye ederim...
bir daha gitmek isterim... :)))

bu da bir hatıra..antepte satlık :)) yazıyorlar..o kadar çok okudum ki..sonunda bir fotoğraf çekeyim hatıra olarak kalsın istedim...

Karagöz Camiinde namaz kılıp Adıyamana doğru yola çıktık
antepte 2 gece kaldık..antepteyken kilis e de uğradık gün içinde..onu da Kilis gezisi başlığı altında anlatacağım....

Gaziantep i çok sevdik..çok dolu bir şehir..günün erken başlayıp erken bittiği bir şehir..
iş de sabahleyin aş da sabahleyin dermiş antepli..
ayrıca
acı da  tatlı da bizim işimiz dermiş..hakikaten öyle :))